ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

KASAS

29

 

 

29. Musa süreyi tamamlayıp ailesi ile yola çıkınca Tur'un yan tarafından bir ateş gördü. Ailesine: "Siz durun, çünkü ben bir ateş gördüm. Belki ateşten size bir haber veya ısınmanız için ateşten bir parça getiririm" dedi.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı üç başlık halinde sunacağız:

 

1- Musa (a.s) iki Süreden Hangisini Tamamladı:

2- Erkek Hanımını Dilediği Yere Götürebilir:

3- Tur'un Yan Tarafindan Görülen Ateş:

 

1- Musa (a.s) iki Süreden Hangisini Tamamladı:

 

Yüce Allah'ın: "Musa süreyi tamamlayıp" buyruğu ile ilgili olarak Said b. Cübeyr dedi ki: Hristiyanlardan bir adam bana Musa iki süreden hangisini tamamladı, diye sordu. Ben: Bilmiyorum, şu Arapların bilginine -İbn Abbas'ı kastediyor- gidip, ona bu hususu sorayım, dedim. Onun yanına gittim, sordum, dedi ki: Bu iki sürenin en mükemmel ve en eksiksiz olanını yerine getirdi, dedi. Ben de durumu hristiyana bildirince, o: Allah'a yemin ederim, bu alim doğru söyledi, dedi.

 

İbn Abbas'tan rivayete göre Peygamber (s.a.v.) bu hususta Cebrail'e sormuş, o da ona on yılı tamamladığını haber vermiştir.

 

Taberi Mücahid'den naklettiğine göre; on yılı ve ondan sonra bir on yıl daha bitirdi, dediğini nakletmektedir. Bunu el-Hakem b. Eban, İkrime'den o İbn Abbas'tan rivayet etmiştir. İbn Atiyye dedi ki: Bu, zayıf bir rivayettir.

 

2- Erkek Hanımını Dilediği Yere Götürebilir:

 

Yüce Allah'ın: "Ailesi ile yola çıkınca" buyruğu ile ilgili olarak şöyle denilmiştir: Bu buyrukta erkeğin hanımını dilediği yere götürebileceğine delil vardır. Çünkü onun kavvamiyyeti ve bir derece fazlalığı vardır. Ancak bu hususta onun koştuğu herhangi bir şarta bağlı kalması hali müstesnadır. Çünkü mü'minler şartlarına bağlıdırlar. Yerine getirilmesi en layık şartlar da hiç şüphesiz kendileri sebebiyle evliliği helal kılan şartlardır.

 

3- Tur'un Yan Tarafindan Görülen Ateş:

 

"Tur'un yan tarafından bir ateş gördü" buyruğu ile ilgili açıklamalar daha önce Ta-Ha Suresi'nde (10. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

"Bir parça" anlamındaki kelimeyi kıraat alimleri genel olarak, "cim" harfi esreli olarak; (...) diye okumuşlardır. Hamza ve Yahya ise ötreli okumuşlardır. Asım, es-Sülemi ve Zirr b. Hubeyş ise üstün okumuşlardır. el-Cevheri dedi ki: "Hep alevli ateş" demektir. Çoğulu ise; (...) diye gelir.

 

Mücahid Yüce Allah'ın: "Veya ... ateşten bir parça" buyruğunu kor ateşten bir parça demektir, diye açıklamıştır. Ayrıca der ki: Bu bütün Arapların şivesinde böyledir. Ebu Ubeyde dedi ki: (...): Bir ucunda ateş bulunsun ya da bulunmasın tahtadan kalınca bir parça, anlamındadır. Şair İbn Mukbil şöyle demiştir: "Leyla için odun toplayanlar arayıp durdular, Çürük olmayan ve yanınca duman çıkarmayan, ucu iyice yanacak odunları."

 

Yine (şair) der ki: "Kayslılar üzerine öyle bir ateş parçası bıraktı ki, Onlara hem alevi, hem de sıcaklığı çok ağır geldi."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Kasas 30

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR